17.11.2005

Harry Potter


Olen ollut Harry Potter fani siitä lähtien, kun isosiskoni lähetti minulle keväällä 2000 kirjasarjan kaksi ensimmäistä osaa luettuaan ne itse. Alkuun asenne oli "mä mitään lastenkirjoja ala lukemaan". Päätin antaa Viisasten kivelle mahdollisuuden vakuuttaa minut ensimmäisen luvun ajan. Noh sen sitten arvaakin, että olin nenä kiinni kirjoissa niin kauan, kunnes olin kahlannut ne loppuun. Sitten piti kipittää lähimpään kirjakauppaan ostamaan Azkabanin vanki. Nelos-osan odottaminen aiheutti melkein ahdistuskohtauksen. Minun sekä siskoni mielipide oli, että neiti Rowlings pitäisi sitoa kettingillä kiinni kirjoituskoneeseen, jotta tulosta syntyisi nopeammin.

Kun Pottereista piti sitten tietenkin alkaa vääntämään elokuvia odotin kynsiäni purren tulosta. Kun elokuva putkahti viimein teatteriin oli olo hieman sekava. Elokuva oli ihan itsenään mukava perhe-elokuva, mutta ei missään vaiheessa päässyt lähellekkään kirjan tunnelmaa. Chris Columbuksen ohjaamat kaksi osaa olivat siistittyjä söpöilyversioita, josta kaikki todellinen särmä oli hiottu pois.

Azkabanin vanki yllätti minut taas täydellisesti. Olin odotellut kahden edellisen elokuvan tapaista sliipattua versiota, mutta yllätyin positiivisesti. Cuarónin ohjaaman elokuvan värimaailmakin oli synkennetty ja säveltäjä Williamsin scorea ei olisi tunnistanut miehen tekeleeksi, jollei lopputekstit olisi todistaneet asian todenperäisyyttä. Ohjaajan vaihtuminen ei ollut todellakaan pahentanut tulosta ja ensimmäistä kertaa olin kohtuullisen tyytyväinen poistuessani teatterista. Potterien siirtäminen valkokankaalle ei mielestäni vaadi täydellistä kirjalle omistautumista. Pääasia, että alkuperäistä tarinaa kunnioitetaan. Vuorosanoja ei täydy siirtää orjallisesti kirjan sivuilta näyttelijöiden suuhun.

Tänä sunnuntaina aion mennä siskoni kanssa katsomaan viimeisimmän Potter-elokuvan. Yritän pitää mieleni avoimena, enkä asettaa elokuvalle mielettömiä ennakko-odotuksia.... noh, ok, taitaa olla mahdotonta.

Ei kommentteja:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews