19.10.2010

Viisi syytä... miksi minusta ei tullut isona...

1. Tähtitieteilijää
Hurahdin 12 -vuotiaana tähtien tuijotteluun. Seisoin pihalla pitkiä aikoja talven pimeinä iltoina taivaalle tuijotellen, yrittäen paikantaan tähtikuvioita. Vanhempani veivät minut käymään Lahden tähtitornilla, joka oli totaalinen antikliimaksi. Paukkuvana pakkasyönä tuijottelimme kaukoputkella mahdollisimman kaukaisia valopisteitä, jotka näyttivät samalta kuin mikä tahansa tähti jonka kykenin näkemään paljain silmin. Siis valopisteeltä. Sitten tajusin, että jos haluaisin tehdä tähtitieteestä ammatin, minun pitäisi petrata matikan ja fysiikan numeroita.... nii-in juuri siihen se kaatui. Sitä paitsi, tähdet olisivat varmasti menettäneet osan mystisyydestään, jos olisin joutunut kutsumaan niitä nimillä kuten 158KH-X294.

























2. Hävittäjälentäjää
Olen liian lyhyt. Se on ainoa syy. Ihan oikeesti. Not.

3. Elokuvaohjaajaa
Minulla ei ole sen vaatimaa auktoriteettia. Kun olisin sanonut, että nyt kuvataan, kaikki olisivat lähteneet pitämään kahvitaukoa. En myöskään halunnut itselleni vatsahaavaa. Kuka tietää, ehkäpä sitten kun olen kasvanut vielä hieman enemmän aikuiseksi :).

4. Näyttelijää
Esiintymiskammo. Ihan kamala.

5. Lottovoittajaa
Siihen olen pyrkinyt jo herkästä 10 -vuoden iästä. Ei vielä ole toteutunut. Toivossa elän yhä. Mutta oikeesti. Kyllä mä mieluummin olisin halunnut hävittäjälentäjäksi, mutta kun satun olemaan pasifisti... ja mä hävitän mun kotiavaimetkin ihan tarpeeksi usein.

11 kommenttia:

Tiinanen kirjoitti...

Hehe, tää oli hauska! :D

Marja kirjoitti...

Kiva että muistakin, ettei vaan mua yksin huvittanut :).

Anonyymi kirjoitti...

Kivoja juttuja :) tähtitieteily on muuten ollut itselläkin jossain vaiheessa lähellä sydäntä.

terkuin Elokuvablogin Päivi (ei kirjaituneena sisälle)

PS. Marja, pistätkö mulle meiliä osoitteeseen elokuvablogi.com (at) gmail.com - olisi asiaa, ja en löydä yhteystietojasi mistään :)

Marja kirjoitti...

Ok Anonyymi Päivi Elokuvablogista, meilailen sulle saman tien :).

Suomessa on helppo hurahtaa "tähtitieteilyyn". Pohjolan yö kun on talvisin kovin pitkä...

CountCthulhu kirjoitti...

Nuo neljä ensimmäistä ovat sellaisia juttuja, joiden toteutumiseen voi itse vaikuttaa... jotenkin. Tuo viides onkin sitten täysin tuurista kiinni...

Marja kirjoitti...

Hei CC, kyllä mä olen tehnyt todella paljon töitä tuon viimeisenkin saavuttamiseksi. Lompakollani ainakin.

Anonyymi kirjoitti...

Minä haluaisin vampyyrintappajaksi, demoninmetsästäjäksi Winchesterin veljesten kanssa ja USS Enterpriselle töihin, mutta ei ole onnistunut. MIssä vika??!!

Mielikuvittelija kirjoitti...

Hih. ehkä Mikaela sun pitää vielä lihottaa sun CV:tä ;)

Juu. Minusta piti tulla arkeologi (indianajones-tar) mutta suomen minimaaliset luunsirut ja ruukunmurut eivät sitten olleet riittävän hohdokkaita uraksi asti... Hmm... Voisinko hypätä aikakoneeseen ja olla arkeologi joskus 1900-luvun vaihteessa?

Marja kirjoitti...

Mikaela: Heh, hyvät uravalinnat :). Mäkin joskus miettinyt, että haluaisin Byffyksi Byffyn paikalle, mutta luulisin, että tosipaikan tullen menisi pupu pöksyyn.

Mielikuvittelija: Uuh, Indianajonesitar, siinä olisi hohtoa! Tosiaan pitäisi varmaan matkata kauemmas, ajallisesti tai maantieteellisesti, jos haluaisi hohdokkaampaa tekemistä. Tosin yksi arkeologi tuttu sanoi, että noin 80% hänen työajastaan kuluu kirjastoissa.

Joku kirjoitti...

"5. Lottovoittajaa"

Ei minustakaan. Liitytäänkö rintamaan, joka haluaa sen lottovoittonsa rahana? ;-)

"4. Näyttelijää - Esiintymiskammo. Ihan kamala."

Hmm. Mulla ei ollut erityistä kammoa nimenomaan esiintymistä kohtaan, mutta ainakaan peruskoulusta lähtien ei myöskään hirveätä hinkua.

"3. Elokuvaohjaajaa"

Tämä vaihtoehto ei omalla kohdallani jostain syystä (ole) käynyt edes pienessä mielessäni. 8-o

"En myöskään halunnut itselleni vatsahaavaa. Kuka tietää, ehkäpä sitten kun olen kasvanut vielä hieman enemmän aikuiseksi :)."

Hmm. Että vatsahaava sitten aikuisempana?

"2. Hävittäjälentäjää"

Minä(kin?) "tahdoin" lentäjäksi, mutta minut ammuttiin alas. :-P

"1. Tähtitieteilijää - Hurahdin 12 -vuotiaana tähtien tuijotteluun."

Niin minäkin, kai suunnilleen saman ikäisenä tai vähän nuorempana, mutta ilmeisesti vähän vähemmällä innolla ja teoreettisemmin. (Ne pari peruskirjaa ovat vielä tallella.) Talvinen kylmyyskö karkoitti, en tiedä.

"valopisteeltä ... mystisyydestään"

XKCD - Starlight

:-)

Marja kirjoitti...

Jokuseni:

5: tämän vuoksi lottoan joka lauantai ja keskiviikko, jotta voisin elää maailman onnellisimmassa maassa vain joulukuussa, ja touko-syyskuussa.

4: Mulla oli hirveä hinku, mutta kauhea kammo.

3: No se vatsahaava on mulla tulossa joka tapauksessa jossakin vaiheessa, joten kannattaa napata kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

2: Öööm... hä?

1: mulla taas se teoriaosuus nuukahdutti sitten lopullisesti innon. Kivempi katsella vaan niitä tähtiä taivaalla... vaikka kaikki aiheiset dokumentit katsonkin :).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews