1.12.2010

Viisi syytä... nostalgiaelokuvat

Nämä elokuvat olivat minulle rakkaimpia, kun olin 5-12 -vuotias ja listaa katsoessani tajuan, että nykyinen elokuvamakuni on muotoutunut ilmeisesti hyvinkin nuorella iällä!

Arkajalat  (The Goonies) 
Tämä oli ensimmäinen elokuva jonka pyysin joululahjaksi, kun talouteemme oli hankittu VHS-soitin. Koko idea oli niin outo! Pystyit siis ostamaan elokuvan KOTIIN, jota saattoi sitten vinguttaa videosoittimessa uudestaan ja uudestaan, kunnes nauha alkoi hapertua. Valinta oli todella onnekas, sillä ostin elokuvan täysin sattumanmutikassa videokannen perusteella. Elokuva on kestänyt mielestäni hyvin ajan hammasta ja on yksi parhaista seikkailuelokuvista joita olen nähnyt.


E. T. 
E.T. oli kahdeksanvuotiaalle  pelottava, jännittävä ja koskettava elokuvakokemus. "Avainmies" oli pelottavin elokuvissa näkemäni hahmo ja E.T. maailman suloisin. Vollotin surkeasti elokuvan lopussa, kun E.T. kosketti sormellaan Elliotin sydäntä ja lausui jäähyväis sanansa "I'll be right here", jonka välkky suomentaja oli kääntänyt "tulen pian takaisin". Jäin siis odottamaan jatko-osaa, jota ei sitten koskaan tullutkaan. Onneksi!



Superman
Taisin olla ensimmäisellä tai toisella luokalla, kun näin elokuvan. Kävin koulun jälkeen iltapäivähoidossa ja kinusin, että saisin katsoa Superman -elokuvan, kun löysin sen hoitotädin videokirjastosta. Teriksen lentokohtaukset olivat n. 8 -vuotiaalle se mieleenpainuvin asia. Muut juonenkäänteet eivät juuri jääneet mieleen.

 

Tähtien Sota (4,5 ja 6)
Olin noin 10 -vuotias, kun Tähtien Sota elokuvat esitettiin televisiossa. Isäni ajatteli, että ne saattaisivat kiinnostaa minua ja hän nauhoitti ne videolle. Jäin heti koukkuun, eikä paluuta enää ollut. Halusin olla Luke Skywalker ja ryhtyä isona Jediksi. The force was strong with this one!














Peter Pan
Tämä Disney -animaatio tuli jossain vaiheessa uudelleenlevitykseen teattereihin ja tätini vei minut sitä katsomaan. Peter Panista tuli ensimmäinen elokuvaihastukseni ja muistan itkeneeni katkeria kyyneleitä, kun iltarukouksistani huolimatta poika, joka ei halunnut kasvaa aikuiseksi ei koskaan saapunut hakemaan minua Mikä-Mikä-maahan. Myös ensimmäinen pettymykseni rakkaudessa.

13 kommenttia:

CountCthulhu kirjoitti...

Oletkos nähnyt sellaista pätkää kuin The Monster Squad (Kauhukopla) Se on vähän niinkuin tuo Arkajalat, mutta klassisilla kauhuelokuvamonstereilla varustettuna. Saattaisit tykätä siitä meinaten...

http://www.imdb.com/title/tt0093560/

Harri kirjoitti...

Hah, hauska listaus, tuli ihan nostalginen fiilis itsellenikin tätä lukiessa. ET, Tähtien Sodat ja Peter Pan. <3

Etenkin E.T.:n jatko-osan odottaminen ja Peter Pan -ihastuksesi olivat hauskaa luettavaa! :D

Onneksi meillä on edelleen videonauhuri niin voi katsoa vanhoja VHS:siä ja nostalgisoida...mikäli VHS:t eivät ole kuluneet loppuun. :D

Anzi kirjoitti...

Minulla oli lapsena Peter Pan -äänikasetti ja äänikirja, jonka kuuntelin niin loppuun että lopulta kasetilta kuului pelkkää ulinaa. :-D

Ja E.T. on yhä aivan mahtava elokuva.

Marja kirjoitti...

CC: Ihan uusi tuttavuus. Pitää varmaan ottaa aikaa jossain vaiheessa tätä varten :).

Harri: Mä annoin oman laitteeni pois pari vuotta sitten :( ja jäljellä on valtava määrä vanhoja VHS -kasetteja joita ei enää koskaan tule katsottua. Kiva että oli kiva :D!

Anzi: Oliko ne niitä *Drrling*, voit kääntää sivua -äänikasetteja! Ne oli ihania! Mulla oli niitä ainakin Dumbo, Tuhkimo ja Aristokatit. Ihania!

June kirjoitti...

Star Wars <3 Oon kyllä nekin katsellut vähän vanhemmalla iällä niinkun kokonaisuudessaan. Ja ET, mulla tuli vedet silmiin pelkästään ton sun pienen kuvauksen lukemisesta :')

Marja kirjoitti...

bubble: Mä itken ihan joka kerta sen elokuvan lopussa josta seuraa hirviä hedari 8)"

Helinä Laajalahti kirjoitti...

Star Wars <3

Minä muistan, kun kaikki meidän luokkalaiset rakastivat ET:tä ja minä inhosin sitä. Koko ET oli niin pelottavan näköinen, että en ole halunnut katsoa leffaa uusiksi sen jälkeen. Ehkä pitäisi ;-)

Arkajalat kävin katsomassa silloin aikoinaan ystäväni kanssa teatterissa ja muistan pelänneeni ihan hirveästi varsinkin niissä kohdissa, joissa oli se kuollut jäätynyt mies... :)

Marja kirjoitti...

Päivi: Kannattaa katsastaa elokuva uudelleen, se on ihana! Arkajalat ei kyllä ole elokuva ihan niille pienimmille. Mä sain kanssa ekalla kerralla sätkyn kun pakastemies hyökkäsi päälle.

Helinä Laajalahti kirjoitti...

Mun piti ihan tarkistaa, että mikäs Arkajalkojen ikäraja olikaan - 11, ja itse arvelen olleeni juuri tuon 11 silloin kun leffan näin (tullut esitykseen joulukuussa 1985). Mutta minä olin siihen aikaan niin herkkis ;-)

Anonyymi kirjoitti...

Aaaawww, samikset <3! Piti vastata tähän postiin heti kun sen luin, mutta vasta nyt ehdin kunnolla kirjoittaa:

Arkajalat oli minunkin lapsuuteni Se Suuri Seikkailu! Ai että se oli jännä ja pelottava ja se Cindy Lauperin hassu naama musiikkivideossa nauratti ja se, mitä Mickeyn äiti sanoo isoveikalle (jotain tyyliin: If you don't find him, I'm going to make a hare krishna! johon veikka vastaa "It's harakiri, mom! :D). Todiste Spielbergin lapsenmielisyydestä ja mielikuvituksesta!

E.T. itketti, kamalasti. Se kun E.T:n sydän sittenkin pumppaa, oivoi.. Olin musiikkiluokalla ja muistan, kuinka jollain kolmosen musiikkitunnilla opettelin soittamaan ihanan melodian, joka viitoittaa Elliotin ja E.T:n pyöräretkeä kuuta vasten. Ah, tekstisi kirvoitti ihania muistoja!

Yhdyn edellisiin: Star Wars <3!

Ja Peter Pan.. tähän en voi sanoa mitään. J.M.Barrie on ehdottomia suosikkikirjailijoitani ja Peter jotain niin tärkeää. Rakastin Disneyn piirroselokuvaa, vaikka se myös ahdisti: Se, miten Wendyn pitää vain hakea "polttoklapei" kun Peter tanssii Tiikerililjan kanssa otti pikku-Juttaa pannuun ja pahasti! Hakisivat itse polttoklapinsa :D

Marja kirjoitti...

Päivi: Mä taisin olla jopa nuorempi, kun näin elokuvan kotivideolla. No musta taas on tullut säikympi vanhemmalla iällä :).

cinefiliaa: Mä luulin pitkään et Lauper näytti oikeesti viirusilmäseltä ja sen huulet törrötti omituisesti, ennen kuin näin jonkun kuvan naisesta :). Muistan nauraneeni tuolle hare krishna/harakiri dialogille jo penskana vaikka en edes tajunnut mitä kumpikaan tarkoitti 8).

Se Williamsin musiikki E.T:ssä on niin kaunis. Yksi ihanimmista elokuva scoreista ikinä!

Peterillä oli kyllä paljon opittavaa tytöistä, tai sitten se oli taktinen mustis.

Anonyymi kirjoitti...

E.T. aiheuttaa minulle yhä kauhunväristyksiä. Pelkäsin lapsena jumalattomasti avaruusoliota joka näytti kamalalta ja haahuili komerossa, ei hemmetti. En ole edelleenkään katsonut kyseistä leffaa uudestaan. Ja tämä kommentti siis ahkeralta kauhuleffabloggarilta ;O)

Marja kirjoitti...

Voi että! E.T.:hän oli niin sulonen (tietysti olemuksella, jota vain äiti voisi rakastaa...)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews